Thomas Bjelkeborn is a composer, musician and sound artist. He is the initiator of IDKA, PUSH Festival and has curated concerts since 1988 at Fylkingen Stockholm. He often collaborates with international institutions and internationally active composer / musician at residences in UK, Spain, France and other countries, and tours frequently in Europe with live electronic ensemble SQ / Sound Quartet.

Thomas Bjelkeborn är verksam inom nutida konstmusik sedan 1988, och är främst etablerad som EAM-tonsättare i internationella sammanhang, ofta inom ramen för tonsättarresidens vid framstående musik- och forskningsinstitutioner. I hans arbete undersöker han ofta relationen mellan traditionellt akustiska instrument och dess elektroniska förlängningar. Han hämtar inspiration i 1900-talets sena modernism och hos elektroniska pionjärer som Schaeffer och Stockhausen. Hans musik tar utgångspunkt i aktuell musikteknisk innovation med målet att utvidga konstmusikens domäner, där egenutvecklade fysiskt-digitala musikinstrument ofta kombineras med avancerad audiovisuell media. De senaste tre åren har Thomas Bjelkeborn genomfört ett 100-tal konserter i över tio länder, bl a vid de internationellt betydelsefulla festivalerna Audio Art Festival Krakow, In-sonora Madrid och Sonorities Belfast. Han är även konstnärlig ledare för ensemblen Sound Quartet, som förvaltar kvartettformen med nytt perspektiv, framför allt genom användande av live-elektronik och realtidsbearbetning av instrumentklanger. Kvartetten samarbetar ofta med gästande musiker, t ex ondes martenot-spelaren Nadia Ratsimandresy (Paris) och röstkonstnären Viv Corringham (New York), och haft turnéstöd från Kulturrådet. Genom tonsättarresidens (t ex vid Auriculab Spanien och NOVARS Manchester) och konstnärliga utbyten med utlandet har han fördjupat sin kunskap om komposition och utökat sina kontakter med tonsättare och musiker från hela världen. Sedan 2015 är Thomas Bjelkeborn knuten till Sound and Physical Interaction Research Group (SOPI), Aalto University i Helsingfors, för komposition och konstnärlig utveckling i samarbete med Dr Koray Tahiroglu. Deras första verk är KET (2016), ett beställningsverk via Kulturrådet med stöd av Helge Ax:son Johnsons Stiftelse som de senaste åren framförts bl a på NIME Brisbane och Cafe OTO London. Han är även ideellt verksam som curator för regelbundna konserter på Fylkingen i Stockholm samt för PUSH-festivalen i Gävle.

2012 Musikens Möjliggörare, Föreningen Svenska Tonsättares pris för insatser för det Svenska musiklivet
2010-2014 Konstnärsnämnden 5-årigt arbetsstipendium
2008-2009 Artistic residency NOVARS research center Manchester University
2007-2010 Composer residency Musiques Inventives Annecy
2007 Svenska Humanistiska Förbundets kulturpris för lovvärt intellektuellt arbete i sann humanistisk anda som ledare för IDKA.
2006-2007 Composer residency at IMEB Bourges, commission from IMEB Bourges.
2005-2007 Sekreterare i den executiva internationella styrelsen för ICEM/UNESCO, se www.cime-icem.net.
2004-2007 Ordförande för svenska sektionen av ICEM, International Confederation for Electroacoustic Music
2003-2007 Konstnärlig ledare för konsertserien Ventil på Gävle teater
2000-2007 Initiativtagare och projektledare för IDKA, Institutet för digitala konstarter Gävle, del av styrelsen till 2014
1992-93 Assistant Studio manager EMS Elektronmusikstudion Stockholm
1992 Composer residency, Collectif et Compagnie, Annecy
1988 Stipendium Musikaliska Akademien för Ferienkurze Darmstadt 1988
1991 Nya Sparbankens Kulturpris
1990 Composer residency National Institute for Concerts in Sweden, a full year employment for work at EMS and concerts in Sweden
1989 Helge Ax:son Johnssons stipendium, stipendium även 1990, 1992-1993, 2007, 2015-2016
1990 Konstnärsnämndens konstnärsstöd, stöd även 1993, 1994, 2006, 2007
1988 Föreningen Svenska Tonsättare tonsättarstipendium, stipendium även 1990, 1995, 1997, 1999, 2005, 2006, 2008, 2015
1987 STIM stipendium, stipendium även 1992, 2005, 2006 and 2016
1987 Gävle stads Kulturstipendium

DSC_0803